פתח דבר
תקנון זה מכיל קווים מנחים על-פיהם יש לעבוד במידה ואתם מעוניינים להשתתף באחד מאירועי הדגל* של כנס הארוקון.
התקנון בא לפרט גבולות תקינים לקבצים הנשלחים לסגל הכנס, מה יתקבל, מה לא יתקבל, ובנוסף טיפים ונתונים נוספים שיכולים לשפר את העלייה שלכם לבמה.
התקנון מפרט נושאים מרכזיים המרכיבים את המערך האור קולי לכלל האירועים:
שמע, הקלטה ועריכה, תאורה והקרנה, תמונות וסרטונים.
בסוף התקנון ניתן למצוא מדריכים וכלים שיאפשרו לכם לבדוק ולשפר את איכות הקבצים שאתם שולחים, ובכך למנוע את פסילת הקבצים שאתם מגישים לנו.
שימו לב – ההנחיות והדרישות המצורפות כאן אינן מחליפות את תקנון האירוע המבוקש, אלא משלימות אותו. תחילה יש לקרוא בעיון את תקנון האירוע, ולאחר מכן גם את התקנון הטכני, על-פי ההנחיות שניתנו בתקנון האירוע.
*בכנס זה "אירועי דגל" מתייחסים לתחרות הקוספליי.
שמע
קובץ השמע הוא הקובץ שמלווה את כל זמן העלייה שלכם לבמה (אלא אם בחרתם להשתמש בקובץ וידאו). קטע זה יכול להכיל מוזיקה, דיאלוג, אפקטים וכו'.
ישנם מספר דברים שיכולים להביא לפסילת קובץ שנשלח אלינו, והם:
- קפיצות ווליום (צעקות פתאומיות, דיבור חלש ולאחריו דיבור חזק, פגיעות במיקרופון וכו').
- קובץ שאינו חתוך נכון (קטוע ומתחיל בפתאומיות, עיכוב ארוך ולא מתוכנן וכו').
- איכות ירודה (קובץ שעבר המרה וכתוצאה מכך נפגעה איכותו המקורית).
במידה וקובץ השמע מסתיים בפתאומיות, מומלץ לבצע החלשה הדרגתית (fade out) בסוף הסרטון. במידת הצורך, הצוות האור-קולי יפעל להחלשה הדרגתית בסיום ניגון הקובץ, אם יראה לנכון.
מדד נוסף לקביעת איכות מצורף בנספח ב'.
סוגי קבצי השמע המאושרים לשליחה הם: mp3, wav, flac.
דוגמאות לקובץ איכותי וקובץ לא איכותי:
דוגמה לקצב סיביות גבוה ונמוך (מומלץ להקשיב בעזרת אוזניות/רמקולים איכותיים)
קצב סיביות גבוה
קצב סיביות נמוך
הקלטה ועריכה
עם הוספת הקלטה של דיאלוג/דיבור לקובץ השמע שלכם, יכולים לצוץ תוצרי לוואי שעלולים לגרום לאי-נעימות לאוזן.
עיוות/ דיסטורשן
מקור רעש חזק מדי הנכנס למיקרופון שלכם יכול לגרום לשמע להתעוות ולהיות צורם לאוזן.
מצורפת המחשה לשמע נקי ומולו שמע עם עיוות.
דוגמה לסאונד נקי וברמה טובה ודוגמה לסאונד חזק מדי המלווה ב-distortion
סאונד נקי
סאונד עם דיסטורשן
הד
הדהוד קול נשמע לא טוב דרך מערכת ההגברה, ולכן הד לא מכוון יכול לגרום לאי הבנת הדיבור.
איזון ווליום
רמה חזקה מדי של מוזיקת הרקע בקובץ עלולה להתנגש עם הקלטת הדיבור ולהעמיס על האוזניים.
דוגמה לאיזון ווליום נכון, בה הדיבור מובן, ובניגוד אליה דוגמה לאיזון ווליום שגוי, בה לא שומעים את הדובר
איזון ווליום נכון
איזון ווליום שגוי
כיצד להימנע מהפרעות אלו?
- הקלטה בווליום הגיוני ומאוזן תמנע ברוב המקרים עיוות הסאונד. נסו להקליט מספר פעמים ולהבין מה הרמה הרצויה. טיפ: לרוב תוכנות ההקלטה יש סממן ויזואלי המראה לכם את עוצמת ההקלטה.
- שמירת מרחק הגיוני מהמיקרופון תמנע רעשי פה לא רצויים (נשימות וכו').
- הקלטה בחדר שקט וללא הד (יש להימנע מחדרים גדולים, חדרי שירותים וכו'). יש לשים לב כי בהקלטה לא נתפסים רעשי רקע סטטי הנובעים ממאווררים או ממכשירים חשמליים אחרים.
- הקלטה מתחת לשמיכה או מול ארון פתוח (ארון בגדים מלא משמש מבודד טוב להד).
הסברים על תוכנות העריכה ניתן למצוא בנספח א'.
תאורה והקרנה
ניתן לבחור את התאורה המתאימה לעלייה שלכם בעזרת פורמט התאורה הכנסי.
יש להוריד את הקובץ המצורף ולערוך אותו בהתאם לדוגמה המופיעה בו: לינק
את הקובץ יש לצרף לקבצי העלייה שאתם מגישים לאירוע.
שליחת הקובץ הינה אופציונאלית. במידה ולא יסופק קובץ, התאורה תתבצע על פי שיקול דעת הצוות האור-קולי. לחילופין, ניתן לבקש שטיפה לבנה בלבד לאורך כל משך הזמן על הבמה – יש לציין זאת בעת שליחת הקבצים.
ניתן לבחור כמה פעולות לתאורה של הבמה:
- שטיפה – אור אחיד לבן או בצבע אחיד אחר על כל הבמה.
- Fade in/fade out – הארה או החשכה הדרגתית של הבמה (כמו שטיפה, אבל לאט).
Black – חושך מיידי על כל הבמה. - ספוט – הארה על נקודה מסוימת של הבמה.
ספוט יכול להיות בצבע אחיד (כולל לבן) ומסוגל לזוז או להיות במיקום סטטי וקבוע (לדוגמה מרכז הבמה). - שטיפה על חצי במה – ניתן לחלק את הבמה לשתי תאורות שוטפות שונות בצבעים אחידים (ימין ושמאל בלבד).
אם למופע יש דרישות תאורה שלא ניתן להרכיב מהחלקים האלו, ניתן לבקש מאיתנו תאורה במלל חופשי וניצור איתכם קשר כדי למצוא את התאורה הכי מתאימה שניתן להרכיב למופע.
בנוסף, ניתן לכתוב בקשות תאורה כלליות ואיש.ת הצוות האחראי.ת על התאורה יפעל בהתאם לשיקול דעתו.ה (לדוגמא, "00:15 עד 01:30 אורות בוויב של מסיבה").
דוגמאות לסוגי תאורה
תמונות וסרטונים
רזולוציה – הרזולוציה מייצגת את כמות הפיקסלים בתמונה, ונספרת לפי כמות הפיקסלים הבונים את התמונה לרוחב ולגובה. מספר פיקסלים גדול יותר הבונה את התמונה מאפשר תמונה באיכות גבוהה יותר, אך אינו מבטיח זאת.
יחס גובה-רוחב (Aspect Ratio) – יחס רוחב התמונה לגובהה. הדרישה היא לתמונות רחבות (עם עדיפות ליחס 16:9, ו-1920×1080 פיקסלים). קחו בחשבון שתמונה עם יחס גובה-רוחב אחר עלולה להיחתך מעט על מסך המקרן.
דוגמא ליחסי גובה-רוחב
תמונה ביחס 16:9
תמונה ביחס 4:3
דרישות עבור תמונות עלייה ורקע: תמונה ברורה ורחבה, (עם עדיפות ליחס 16:9, ו- 1920×1080 פיקסלים). קובץ באיכות ויזואלית נמוכה עלול להיפסל גם אם יהיה ביחס הרצוי.
דוגמא לתמונה באיכות גבוהה ולתמונה באיכות נמוכה
איכות גבוהה
איכות נמוכה
סרטון – ניתן לשלוח קובץ וידאו וקובץ שמע נפרדים, במקום שימוש בתמונת רקע.ישנם מספר פורמטים של קבצי וידאו שנוכל לעבוד איתם ואותם נקבל: mp4, avi, wmv, mov. כל פורמט אחר עלול להיפסל.
שימו לב: את הוידאו יש לשלוח כקובץ אחד בלבד, הכולל בתוכו את רצועת השמע. לא נקבל קובץ וידאו וקובץ שמע שיישלחו בנפרד. בנוסף, במידה ויש שימוש בכתוביות, נא להטמיע אותם בתוך הסרטון ולא לייצא אותם בנפרד (SRT, ASS).
ניתן לעיין בנספח א' על מנת ללמוד על תוכנות העריכה האפשריות לסרטונים.
דרישות השמע וההקלטה המפורטות בסעיפים קודמים רלוונטיות גם לסרטונים שאתם שולחים וגם הם יכולים למנוע מהסרטון להתקבל. על מנת לדעת כיצד לייצא את הסרטון עם איכות שמע גבוהה, מומלץ לעיין בנספח ג' לתקנון.
שימו לב כי במקרים בהם הדיבור אינו מובן ברצועת השמע, מומלץ מאוד להכניס לסרטון כתוביות מתוזמנות, על מנת לעזור להנגיש את הנאמר. כתוביות לסרטון צריכות להיות בגודל פונט סביר וקריא, על מנת לאפשר קריאה נוחה לקהל הצופים.
במקרים מסוימים עלול סרטון להיפסל על חוסר בכתוביות או על כתוביות לא תקינות, ובהתאם לכך יצורף הסבר כיצד לתקן זאת.
סרטון טיפים טכניים
נספחים ומדריכים נלווים לתקנון
נספח א': הורדות ומדריכים לעריכת וידאו וסאונד
בשלב שלאחר איסוף חומרי העלייה לבמה (הקלטה, מוזיקה, וידאו), צריך לערוך אותם יחד. יש לחתוך רגעים מתים (שבהם אתם לא מדברים), טייקים לא מוצלחים או פספוסים, ולבסוף לאזן בין עוצמות השמע לכדי קובץ אחיד. על מנת לעשות זאת, מומלץ להצטייד בתוכנת עריכה טובה.
בסוף העריכה, יש לייצא את הקובץ בפורמט wav או בפורמט flac, כיוון שהם יותר איכותיים וקל יותר לייצא אותם בפורמטים אלו. במידה ותעדיפו לייצא ל-mp3, תצטרכו להוריד פלאג-אין שנקרא LAME.
במידה ואתם יודעים לעבוד עם תוכנות מקצועיות, נהדר! מומלץ להשתמש בהן עבור סידורי הסאונד והכנת קובץ הווידאו, כתלות בתוכן שילווה את עלייתכם לבמה. לעומת זאת, אם אתם מבולבלים ולא יודעים מאיפה להתחיל, זה בדיוק המדריך בשבילכם!
עריכת סאונד: במידה ואתם מחפשים תוכנה חינמית וקלה לעריכת סאונד, אנחנו ממליצים להשתמש ב-Audacity. התוכנה הזו תוכל לעזור לכם להגביר או להנמיך ווליום, לחתוך חלקים מתים ולסדר אותם ביחד עם אפקטים שתרצו להכניס או באופן כללי לתזמן אותם עם המוזיקה והלך הרוח של הסקיט. בשביל להוריד את התוכנה, לחצו כאן.
על מנת להתקין את LAME, תוכלו להשתמש במדריך ההתקנה (מסודר לפי מערכות הפעלה).
לאחר שתורידו את התוכנה, ייתכן שהיא תיראה מעט מבלבלת עקב ריבוי האפשרויות, אך אל דאגה! מצאנו לכם מדריך נהדר ממש כאן.
עריכת וידאו: עבור עריכת וידאו אנחנו ממליצים על מספר תוכנות – Capcut ו-DaVinci Resolve.
- Capcut – תוכנה חינמית ומומלצת.
בעת עבודה עם התוכנה יש לייצא את הסרטון על פי ההגדרות הבאות:
- DaVinci Resolve – תוכנה חינמית ומומלצת.
אתם מוזמנים להוריד את התוכנה בלינק ולצפות בסרטון ההדרכה. הסרטון אמנם ארוך, אך גם מקיף ולכן אנו ממליצים עליו. אם תרצו בכל זאת לקצר, החלק הרלוונטי ביותר בשבילכם מתחיל ב- 5:53 ונמשך כעשר דקות.
נספח ב': מדריך לבדיקת איכות קבצי סאונד
(יש צורך לקרוא את פרק השמע לפני קריאת הנספח)
בדומה לקביעת איכות תמונה, קביעת מדד מדויק עבור איכות קובץ שמע יכול להיות מסורבל. עם זאת, בנספח זה נוכל לתת לכם מעט מושגים טכניים יבשים שיכולים לתת אומדן לאיכות הקובץ שלכם.
נעבור רגע על המושגים שיעזרו לנו בנושא:
קצב סיביות (Bit rate) – קצב הסיביות הוא מדד ליניארי לאיכות השמע של קובץ נתון. ככל שיש בשמע יותר מידע, כך הוא יותר איכותי. קצב סיביות נמדד ביחידות של קילוביטים לשנייה (kbps). קצב סיביות נמוך של קובץ שמע יגרום לקובץ להישמע לא ברור ובאיכות "נמוכה".
דוגמה לקצב סיביות גבוה ונמוך (מומלץ להקשיב בעזרת אוזניות/רמקולים איכותיים)
קצב סיביות גבוה
קצב סיביות נמוך
העלאת איכות (Upscaling) – שמירה מחדש של קובץ בעל קצב סיביות נמוך כקובץ בעל קצב סיביות גבוה יותר.
הפעולה גורמת לכך שלמראית עין, לקובץ החדש יש קצב סיביות גבוה, אך בפועל כמות המידע האמיתי שנמצאת בו נמוכה יותר, בהתאם לקובץ המקורי, ואיכות השמע בו נשארת נמוכה.
על מנת לבדוק את איכות המוזיקה ניתן להשתמש בתוכנה Fakin' The Funk אותה ניתן להוריד כאן.
כדי לייבא את הקבצים לכלי, לחצו על כפתור התיקייה, סיירו וציינו את התיקייה בה הקובץ שלכם נשמר.
לאחר מכן תראו מסך הדומה לזה:
כמו שאתם רואים, הקבצים שלכם יוצגו במסך כאן. שתי העמודות החשובות בשבילכם הן העמודות הבאות:
- Bitrate – ה-bitrate של הקובץ, כפי שרשום עבור הקובץ במערכת ההפעלה.
- Actual Bitrate – ה-bitrate של הקובץ בפועל, על פי ניתוח שהכלי ביצע.
הקובץ שלכם יכול להיות מסומן בשלושה צבעים:
ירוק – הקובץ הגיע באיכות גבוהה, רשום בפועל באיכות גבוהה ותוכן הקובץ מתאים לאיכות שבה הוא רשום.
צהוב – ה-bit rate שרשום במערכת תואם למה שקיים בפועל, אך האיכות אינה מיטבית. אתם לא צריכים לדאוג כל עוד ה-bit rate שרשום כאן הוא מעל 192kbps.
אדום – ה-bit rate שרשום במערכת אינו תואם את מה שקיים בפועל, מה שאומר שזוהה ביצוע של upscaling עבור הקובץ. במידה וזה קורה, הקובץ אינו תקין ויש להחליף אותו בקובץ חדש ממקור אחר.
נספח ג': טיפול בהגדרות הסאונד בזמן יצוא וידאו
(יש צורך לקרוא את פרקי השמע והסרטונים ואת נספח ב' לפני קריאת נספח זה)
כאשר תייצאו את הסרטון שלכם מתוכנת העריכה לקובץ, תצטרכו להגדיר באיזו איכות תרצו לייצא אותו. חלק מההגדרות האלו הן הגדרות השמע שיגיע אל הסרטון, וגם פה יש להתייחס לקצב הסיביות עליו דיברנו קודם.
כפי שכתוב בנספח ב', הדרישה המינימלית של שמע באירועי הקוספליי הוא bit rate של 192kbps. עם זאת, כשמייצאים את הסרטון ב-HD בכל תוכנה שהיא, לעיתים מתפספס עניין ה-bit rate של האודיו. אנחנו כן מעוניינים לקבל מכם סרטון שעבר ייצוא ב-bit rate גבוה עבור האודיו (לפחות 192kbps), ולכן הכנו מדריכים לתוכנות הבאות, המפרטים איך להעלות את ה-bit rate של האודיו בסרטון שלכם.
DaVinci
במידה ואתם משתמשים בתוכנה זו, תוכלו ללחוץ על Deliver בתפריט התחתון על מנת לבצע את הייצוא לסרטון. ודאו שההגדרות הן על Single Clip (כלומר, אתם מוציאים סרטון יחיד עם timeline אחיד ולא בתור קטעי וידאו נפרדים) ומכילים את ההגדרות הבאות:
שימו לב שאתם לא משנים את ה-frame rate ל-30, אחרת התוכנה תיצור שגיאה.
במידה ואתם נתקלים בבעיות במהלך ההרשמה או אם יש לכם שאלות הנוגעות לתקנון, אתם מוזמנים לפנות אלינו בכתובת המייל [email protected]
נשמח לענות על כל שאלה!